|
Francouzské silnice
Francie prý až relativně nedávno pod vlivem neveselých statistik začala v masivním měřítku zavádět opatření pro zvýšení bezpečnosti, každopádně to zde tak skutečně vypadá. Projevuje se to zejména ve dvou věcech - všechny silnice, od okresek pro nedálniční čtyřproudovky jsou posety kruhovými objezdy. Druhá (to tedy nedokážu posoudit, jak moc je novinkou) - i při průjezdu obcí uvidíte několik značek "omezujících" rychlost na 50 km/h, s doplňkovým nápisem "rappel" (připomenutí). Z mého soudu přeznačkování už ale akorát působí chaos, zatímco jsem například za dva týdny nepoznal, kde končí (skutečné) omezení rychlosti - pouze jsem vydedukoval , že to buď není jako u nás u nejbližší křižovatky nebo v tom až takový pořádek nemají. S trochou jízlivosti bych však dodal, že jiný typický znak naznačuje, že francouzské silniční publikum je tak trochu stádo ovcí, které poslušně dělá pouze to, co je mu nařízeno (i když tak to je asi všude) - ve Francii se nesvítí. Bohužel se zde nesvítí nejen ve dne, ale ani za soumraku. To si tak akorát každý dvacátý řidič zapne parkovačky. Každý stopadesátý je má ovšem zapnuté i přes den. Nevím, jestli to byla náhoda nebo jestli jsou na jihu ještě více mimo návyky civilizovanějšího severu, ale s blížícím se Středozemním mořem na vás budou i blikat, pokud pojedete přes den se světly (ne, opravdu mám dobře seřízená světla a nehalogenová). Rychlostní limity jsou stejné jako u nás. Narozdíl od našich silnic se zde nezávodí v tak masivním měřítku, jedinci překračující rychlost mimo obec nebo na dálnici o desítky km se vždy najdou, ale není jich tolik. A i zde se za vámi bude tvořit štrůdl, pokud pojedete v obci 50. Na kontrolu rychlosti zde mají zřejmě výhradně radary, z nějž vám pak příjde poštou nevyplacený pozdrav z cest, příslušné „poštovní známky“ jsou zde pak dražší než např.i v Německu. Policejní hlídku, nepočítám-li doprovody nadměrných nákladů, jsem za dva týdny viděl v terénu jednou. A pak ještě civilní auto schované hned za portálem dálničního tunelu s omezením na 70 km/h tam asi taky nestálo kvůli pikniku posádky. S řidičákem mladším dvou let má řidič dokonce limity 50/80/110. Vydedukovali jsme, že pro možnost kontroly je takové auto označeno samolepkou s velkým A v kroužku. S ohledem na oblibu vína není překvapením, že je zde povolena hranice 0,5 promile lihu v krvi. Další specifikum, ale nedůležité - na semaforech před zelenou neblikne žlutá, jde rovnou z červené. Pocit,že žlutá před červenou je nějaká krátká už byl asi subjektivní, poté co jsem jednu křižovatku na červenou projel :) Resp. na dvě, jelikož byla přeplácaná semafory ve stylu padesátek v obci a červené tam neskočily postupně, ale naráz. Častěji než u nás jsem se zde setkal s křižovatkami s předností pravé ruky i mimo město (resp. sice ne až tak často, ale u nás jde o jev snad zcela neznámý) – na tu předem upozorňuje klasická trojúhelníková značka s křížem (x). Ve městě jsem je ovšem viděl i před křižovatkami s upravenou předností, takže pak jsem v tom měl opět akorát chaos... Dálnice jsou placené, s proměnlivými cenami, zjevně podle atraktivnosti, resp.zatíženosti. Setkali jsme se s cenou od 2,20 Kč/km na východě od Mulhouse na Besancon, po 2,90 Kč/km jižně od Lyonu směrem ke Středozemnímu moři, u Carcassone jsme zaplatili cca 2,35 Kč/km. Existují však výjimky, v případě, že nevede souběžně dostatečná alternativa (v našem případě např. A75 severně od viaduktu Millau po Clermont-Ferrand - viz tato fotečka) nebo jde o rozkouskovaný úsek,kde se dálnice střídá se čtyřproudovkou nižší kategorie (např. od Mulhouse na Strasbourg). V lepších atlasech lze neplacené dálnice poznat a dost možná i v běžných - např. i v mém Freytag & Berndt vidim, že placené mají kilometráž žlutě podbarvenou, aniž by to bylo v legendě napsáno - možná francouzi dodávají data vždy s tímto odlišením. Vyznačení mýtných stanic v atlase neznamená návod jak se jim vyhnout - jedná se o stanice, které jsou napříč samotnou dálnicí, což je jen např. za většími městy. Výběrčí stanice na vjezdu/výjezdu je jinak samozřejmostí. Bývají zde na výběr i bezobslužné stojany na platební kartu, ty ale neberou karty visa electron ani maestro. Palivo je pochopitelně dražší nežli v ČR – naftu jsem sledoval jen zběžně, tak tuším že se pohybovala cca v relacích 1,07 – 1,25 EUR/l. Natural 95 jsem sledoval bedlivě a zaznamenal jsem ceny od 1,25 do 1,47 EUR/l. Velký cenový rozptyl nemá pak v praxi žádnou vysledovatelnou logiku – i v rámci jednoho města může být rozdíl 20 centů a i ty samé firmy jsou někdy mezi dražšími a někdy mezi levnějšími. Jedině pro našince zcela neznámá síť Elan tvořila horní hranici skoro vždy. Vyplývá z toho, že pokud nejste v opuštěné krajině, nejedete už na výpary a máte-li třeba i nouzový kanystřík, vyplatí se nebrat první co uvidíte, pokud je to předražené. Pro cestu z/do ČR pak tedy platí, že nižší, ale reálně všude dosažitelný průměr cen ve Francii je pod cenami na německých dálnicích, kde tedy nemá cenu se zásobovat. |
Image | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | > | » |
Camera: Canon EOS 300D DIGITAL | Date: 15.7.07 18:55 | Resolution: 3072 x 2048 | ISO: 200 | Exp. Time: 1/125s | Aperture: 7.1 | Focal Length: 55.0mm (=87mm) |
Total images: 789 | Last update: 30.7.07 9:34 | Generated by JAlbum 7.1 & Chameleon | Help |